Suomen suosituin kulu- ja matkalaskuohjelma kasvaa ja kehittyy jatkuvasti. Tässä blogissa käymme läpi, mitä uudistuksia julkaisimme viime vuonna ja mitkä ovat M2:n tuotekehityksen painopisteet vuonna 2024.
Uuden vuoden kunniaksi on hyvä aika istua alas ja katsoa, mitä olemme vuoden kuluessa saaneet aikaan. Viime vuonna julkaisimme M2:n asiakkaiden iloksi useita käyttöä helpottavia palveluita ja paransimme tuotteen tietoturvaa ja käyttökokemusta entisestään. Vuoden aikana 2023 toteutimme mm. seuraavat toimenpiteet:
Kurkataanpa nyt hieman tarkemmin, miten uudistukset näkyvät käyttäjiemme arjessa 👇
Yksi odotetuimmista uudistuksista oli kulujen käsittely M2 Mobiilissa. Kulujen käsittely mobiilissa mahdollistaa niin omalla kuin organisaation maksuvälineellä maksettujen kulujen käsittelyn M2-mobiilisovelluksessa. Kululaskun tekeminen ja hyväksyttäväksi lähettäminen onnistuukin nyt siis suoraan mobiililaitteella ilman kirjautumista M2:n selainversioon. Ominaisuus mahdollistaa täysin uuden kulun luomisen tai luottokortilla tehdyn oston käsittelyn ja hyväksyttäväksi lähettämisen suoraan mobiilissa.
Vuonna 2023 julkaisimme eMatkatililähetteen asiakkaillemme. Toiminnallisuuden ansiosta yrityksen matkatilin kautta tuleva matkatililähete saadaan nyt kulkeutumaan suoraan M2:een oikealle käyttäjälle, eikä matkalaskulle tarvittavia tietoja enää tarvitse etsiä omista tai organisaation sähköpostilaatikoista.
Palvelu on tällä hetkellä saatavilla kaikille asiakkaille, joilla on lähetedatan toimittajana CWT tai Nordic Travel Clearing. Lanseeraamme palvelun vuoden 2024 aikana myös asiakkaille, joilla lähetedatan toimittaja on GBT.
Yksi viime vuoden suurimmista ponnistuksista oli M2-palvelun siirtäminen AWS-pilviympäristöön. Siirtymällä mahdollistamme paremman tietoturvan ja kehitysmahdollisuudet palveluillemme – loppukäyttäjälle tämä näkyy korkeintaan palvelun nopeutumisena. Julkipilvipalveluun siirtyminen mahdollistaa palveluiden skaalaamisen suurille käyttäjämäärille ja varmistaa erinomaisen toimintavarmuuden myös tulevaisuudessa.
Saavutettavuus tarkoittaa esteettömyyttä digitaalisessa maailmassa eli sitä, että erilaisten ihmisten on helppoa käyttää digipalveluja. Saavutettavaa järjestelmää pystyvät käyttämään myös henkilöt, joilla on ongelmia esim. näön, käsien motoriikan tai hahmottamiskyvyn kanssa. Meille on tärkeää, että M2-palvelun käyttö on mahdollista erilaisille käyttäjille ja viime vuonna teimme töitä saavutettavuuden parantamiseksi. Tavoitteenamme on tuoda vähintään M2:n perustoiminnot matkustajille käyttöön siten, että ne ovat saavutettavia esimerkiksi erillistä ruudunlukuohjelmaa käyttäen.
Yllä mainittujen lisäksi palvelumme koki myös paljon muita uudistuksia. Julkaisimme esimerkiksi pNPS (Product Net Promoter Score) -kyselyn, jonka tavoitteena on selvittää käyttäjien tyytyväisyyttä M2-palveluun. Kysely antaa meille arvokasta tietoa, jota hyödynnämme tuotteemme kehityksessä.
M2-järjestelmän piiriin kuuluu jo yli miljoona loppukäyttäjää, ja kuukausittain yli 130 000 uniikkia käyttäjää. Koska haluamme varmistaa mutkattoman käyttökokemuksen jatkossakin, kehitystyö markkinoiden suosituimman kulu- ja matkalaskuohjelman parissa jatkuu edelleen vahvana.
Vuoden 2024 painopisteitä M2-ohjelman tuotekehityksessä ovat mm. mobiilisovelluksen edelleen kehittäminen ja automaation edistäminen laskujen tarkistuksessa ja hyväksynnässä.
Kehitimme viime vuonna M2-mobiilisovellusta hurjasti eteenpäin, ja tänä vuonna vauhti vain kiihtyy. Vuoden 2024 aikana mobiilisovelluksessa nähdään laskujen hyväksyntä suoraan sovelluksessa, kilometriveloituksen teko sekä päivärahojen hakeminen.
Laskujen hyväksyntä on aiemminkin onnistunut M2 Mobiilissa, mutta käyttäjien on täytynyt siirtyä mobiilista sovelluksen selainversioon toiminnon käyttämiseksi. Uudistamme nyt käyttökokemusta tuomalla käyttöön natiivihyväksynnän. Päivitys mahdollistaa laskujen hyväksymisen suoraan M2 Mobiili -sovelluksessa, tehden prosessista entistä sujuvamman ja käyttäjäystävällisemmän.
Kilometriveloituksen tekeminen onnistuu pian helpoiten suoraan mobiilisovelluksessa. Aiemmin käyttäjä on voinut kerätä kilometrit suoraan M2 Mobiilissa, mutta kilometriveloituksen tekoa varten on täytynyt siirtyä web-käyttöliittymään. Jatkossa tämä ylimääräinen vaihe jää pois, ja kilometritiedot voi lähettää hyväksyttäväksi suoraan sovelluksesta.
SSO-kirjautuminen on myös mobiilisovelluksen uusi ominaisuus, jonka tuomme käyttäjille vuoden 2024 aikana. Aiemmin mobiiliin kirjautuminen on vaatinut kirjautumisen ensin M2:n selainversioon toisella laitteella, ja QR-koodin lukemisen näytöltä. Nyt mahdollistamme kirjautumisen suoraan mobiilissa Azure AD:ta hyödyntäen, joten käyttäjän ei välttämättä tarvitse jatkossa kirjautua selainversioon lainkaan.
Nämä kolme toiminnallisuutta on tarkoitus julkaista jo vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla. Tänä vuonna teemme töitä myös paljon odotetun mobiilitoiminnallisuuden eteen, eli päivärahojen hakemiseen mobiilissa.
Tulemme pian julkaisemaan toiminnallisuuden, jonka ansioista päivärahojen hakeminen onnistuu myös suoraan M2-mobiilisovelluksen kautta. Jatkossa käyttäjät voivat anoa sekä kotimaan että ulkomaan päivärahat ja lähettää hakemuksen hyväksyttäväksi suoraan mobiilissa. Tämän myötä perusmatkustaja voi tehdä kaiken tarvitsemansa omalla mobiililaitteella vaikka junamatkan aikana.
Toiminnallisuus pyritään saamaan tuotannolliseen testiin tämän vuoden aikana, jolloin se olisi julkaistavissa kaikille asiakkaille loppuvuodesta 2024. Tiedotamme kehitystyön etenemisestä Communityssä ja M2-webinaareissa.
Pitkän tähtäimen tavoitteemme on 95 % automaatio laskujen tarkistuksessa ja hyväksynnässä. Tämän vuoden aikana viemme eteenpäin M2 Tarkkaa, eli tarkistusautomaatiota matka- ja kululaskuprosessin tekoon sekä tarkistus- ja hyväksyntävaiheisiin.
Tarkistusautomaatio korvaa manuaalista asiatarkastajan työtä. Automaatio pystyy mm. vertaamaan kuittien kuvista löytyviä tietoja käyttäjän syöttämiin tietoihin ja validoimaan syötteitä (kuten ajoreitti tai kululajin ohjeeseen annettu muu ohjeistus). Tulevaisuudessa tarkistusautomaatio voi korvata lähes 100 % työvaiheista, mikä tarkoittaa merkittävää ajansäästöä: jo 50 % automaatiolla säästettäisiin 16 000 henkilötyöpäivää.
Automaattihyväksyntä helpottaa hyväksyjien työtä, kun jokaista pientä kulua ei enää tarvitse hyväksyä erikseen, vaan halutut kulut voidaan hyväksyä automaattisesti tiettyjen sääntöjen pohjalta. Esimerkiksi kaikki alle 50 euron taksikulut voidaan laittaa hyväksyntään automaattisesti, mutta järjestelmä ohjaa 5 % manuaalitarkistukseen. Aiemmin toiminnallisuus on ollut mahdollista vain laskuilla, joista on tehty matkasuunnitelma, mutta jatkossa se voidaan ottaa käyttöön myös ilman suunnitelmaa.
Yllämainittujen lisäksi jatkamme tänä vuonna Classic–Blue -siirtymän edistämistä. Lisäksi julkaisemme Eurocard-yrityskortteja käyttäville asiakkaillemme reaaliaikaisen integraation. Tämä tarkoittaa, että yrityskortilla tehty ostotapahtuma tulee reaaliajassa näkyviin M2:ssa, jolloin se on heti valmiina käsiteltäväksi sekä webissä että mobiilissa.
Tulevaisuuden tavoitteenamme on myös oman M2-luottokortin lanseeraaminen yhteistyössä luottoyhtiön kanssa. Luottokortti hyödyttäisi käyttäjiä, jotka tällä hetkellä käyttävät henkilökohtaista maksukorttiaan yrityskulujen maksamiseen ja joutuvat odottamaan rahojen takaisinmaksua. Yritysluottokortti ratkaisee tämän ongelman ja tarjoaa lisäetuja: sen päälle on mahdollista rakentaa muita hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten eKuittien käyttöönotto ja niiden tuoma automaatio aina automaattiseen laskuehdotukseen saakka.